اظهار نامه مالیاتی چیست!!! ] ثبت نام مالیاتی، مراحل و مدارک [

برای ارائه اظهارنامه مالیاتی برای یک شرکت ثبت شده در ایران (اظهارنامه مالیاتی ثبت شرکت) می‌توانید از درگاه آنلاین ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور استفاده کنید.
کد خبر: ۱۴۵۶۷۲۵

 پورتال آنلاین ثبت اظهارنامه مالیاتی کشور به افراد و شرکت ها امکان می دهد اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنند. برای دسترسی به پورتال و یافتن جزئیات لازم برای ورود به سیستم و راهنمای کاربر، می‌توانید به وب سایت ثبت اظهارنامه مالیاتی کشور مراجعه کنید.

اظهار نامه مالیاتی چیست!!! ] ثبت نام مالیاتی، مراحل و مدارک [

 

 

علاوه بر این، منابع مختلفی به صورت آنلاین موجود است که راهنمایی‌هایی را در مورد نحوه تهیه و ارائه اظهارنامه مالیاتی برای شرکت‌های ثبت شده در ایران ارائه می‌دهد. یکی از این منابع، وب سایت آسان ثبت است که آموزش گام به گام تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها را ارائه می‌دهد. این آموزش موضوعاتی مانند ارائه اطلاعات شرکت، جزئیات حساب‌های بانکی مرتبط با فعالیت‌های شرکت و اطلاعات خاص مورد نیاز برای فرم اظهارنامه مالیاتی را پوشش می‌دهد. توجه به این نکته ضروری است که مقررات و الزامات مالیاتی ممکن است در طول زمان تغییر کند.

امکانات سایت مالیاتی!!

سایت مودیان مالیاتی کشور علاوه بر اموری همچون دریافت الکترونیکی فرم‌های اظهار نامه‌های مالیاتی امکانات گسترده‌ای را برای مودیان مالیاتی فراهم کرده و خدمات مالیاتی متنوعی را ارائه می‌کند. امکانات سامانه عملیات الکترونیکی​ مودیان مالیاتی کشور عبارتند از :

1.پیش ثبت نام و ثبت نام به منظور دریافت شماره اقتصادی: پیش ثبت نام و ثبت نام مودیان مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی کشور شرط استفاده از امکانات متعدد این سایت همچون استفاده از امضای الکترونیک، دریافت خلاصه پرونده های مالیاتی و ثبت نام اظهارنامه های مالیاتی به شکل اینترنتی و غیر حضوری می‌باشد.

2.ثبت و ارسال صورت معاملات فصلی به صورت الکترونیکی: مطابق قانون، برخی از مشاغل، ملزم به ثبت نام صورت معاملات فصلی می‌باشند. سامانه سایت مودیان مالیاتی کشور، این امکان را برای گروه فوق فراهم کرده تا صورت معاملات فصلی خود را به شکل اینترنتی ثبت کرده و برای ارسال آن به اداره مالیات مربوطه اقدام نمایند.

  1. ثبت اعتراضات و شکایات به صورت الکترونیکی: یکی از قسمت‌های سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی مودیان مالیاتی کشور بخش ثبت اعتراضات و شکایات می باشد. در این بخش، مودیان مالیاتی می‌توانند اعتراضات خود را که مرتبط با اوراق مالیاتی بوده، به مسئولان مربوطه منتقل نمایند.

اظهار نامه مالیاتی چیست!!! ] ثبت نام مالیاتی، مراحل و مدارک [

مدارک مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه مالیاتی:

  • شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری
  • رونوشت کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهدآور
  • گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقیقی
  • صورت سود و زیان کلیه اشخاصی که مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد هستند
  • مبلغ درآمد و فروش داخل یا خارج از کشور
  • صورت بهای تمام‌شده کالاهای تولید‌شده یا خدمات ارائه‌شده که به فروش رفته‌اند
  • کلیه قراردادهای شرکت یا موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی
  • گواهی‌های گردش حساب مهر شده با مهر شعبه شرکت یا موسسه
  • مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
  • سند مالیات‌های پرداخت‌شده که توسط سازمان مالیاتی کشور برای کسر مالیات تایید شده
  • گواهی حساب‌های سال‌های قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات
  • کارت بازرگانی (در صورت وجود)
  • کد کاربری، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی
  • سایر اسنادی که به تشخیص اداره دارایی لازم‌اند، مانند پرداختی‌های بیمه

اظهار نامه مالیاتی چیست!!! ] ثبت نام مالیاتی، مراحل و مدارک [

کد اقتصادی چیست و در چه سامانه‌ای ثبت می‌شود؟

کد اقتصادی، یک عدد یا شناسه اختصاصی است که پس از انجام مراحل و نحوه پیش ثبت نام کد اقتصادی و سپس ثبت نام، در سایت درگاه ملی خدمات مالیات، به افراد متقاضی، داده خواهد شد. کد اقتصادی، سبب نظارت سازمان امور مالیاتی کشور، بر فعالیت تجاری اشخاص حقیقی و شرکت های حقوقی که به فعالیت تجاری مشغول هستند، می‌شود. همچنین، این کد، سبب قانونی لحاظ شدن فعالیت تجاری شخص حقیقی یا حقوقی می‌گردد.

ضرورت دریافت کد اقتصادی شخص حقوقی و حقیقی، قانونی لحاظ شدن فعالیت تجاری و احراز هویت آن ها در سازمان مالیاتی کشور می‌باشد. همچنین، از جنبه‌ای دیگر، وجود کد اقتصادی، کمک می‌کند، تا افرادی که قصد فعالیت و همکاری با شرکت‌ها و اشخاص حقیقی مشغول به فعالیت تجاری را دارند، راحت‌تر اعتماد کرده و از امنیت حقوقی لازم بهره مند گردند.

سامانه ثبت نام کد اقتصادی، توسط سازمان امور مالیاتی کشور، تاسیس و راه اندازی شده است. کسانی که قصد ثبت نام کد اقتصادی و دریافت آن را دارند، باید با مراجعه به آدرس این سامانه و طی کردن مراحل و نحوه پیش ثبت نام کد اقتصادی و در نهایت ثبت نام آن، از مزایای این کد بهره مند گردند.

اظهار نامه مالیاتی چیست!!! ] ثبت نام مالیاتی، مراحل و مدارک [

اهمیت یادگیری ثبت‌نام و تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و شرکت‌ها چیست؟

اظهارنامه مالیاتی مهم‌ترین گزارش هر سازمان (حقیقی یا حقوقی) است که اگر به درستی تکمیل و اظهار نشود تبعات سنگینی برای مجموعه در پی خواهد داشت. ممکن است هر سال قوانین و مقررات مربوط به ارسال اظهارنامه مالیاتی تغییر کند؛ اینجا است که آگاهی از آن موارد ضرورت و اهمیت بسیاری پیدا می‌کند مشخص کردن درآمد مشمول مالیات یا همان سود ویژه، از سه عامل اصلی درآمدهای مؤدی، هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مؤدی و معافیت‌های مالیاتی مؤدی نشات می‌گیرد. بی توجهی و در نظر نگرفتن آخرین قوانین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل جرائم سنگین مالیاتی، محروم شدن از برخی معافیت‌ها و مواردی از این دست شود که ممکن است حتی باعث حذف یک کسب ‌و کار از سیستم شود.

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی

  • کلیه‌ی اشخاص حقوقی که به امر تولید، توزیع هر نوع کالا، تولید و مونتاژ و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند؛
  • کلیه‌ی اشخاص حقیقی که به امر تولید، توزیع هر نوع کالا، تولید و مونتاژ و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند و دارای مجوز کسب‌وکار از مراجع مربوطه یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند؛
  • کلیه‌ی اشخاص موضوع بندهای ۱-۲-۴ ماده‌ی ۲ قانون مالیات‌های مستقیم اسفندماه ۶۶.
  • شعبات یا ادارات تابعه‌ی اشخاص مذکور در بندهای ۳ و ۱ الف این دستور‌العمل در تهران و سایر شهرستان‌ها موظف به استفاده از کد مختص به وزارتخانه، موسسات، نهادها و… حسب مورد است.
  • منظور از پروانه‌ی کسب‌وکار از مراجع ذی‌ربط، کلیه‌ی مجوزهای کسب یا کار صادره از اتاق صنایع و معادن و بازرگانی،‌ اتحادیه‌های صنفی، وزارتخانه‌ها و سایر مراجع ذی‌صلاح است.

اشخاص غیر مکلف به اخذ کد اقتصادی

  • مساجد و تکایا؛
  • اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلم‌سازی و فعالیت‌های مرتبط، طراحی، خطاطی، نقاشی، ترجمه‌ی کتاب، گرافیک، ویراستاری، و نویسندگی اشتغال دارند؛
  • اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند ۲ الف طبق دستورالعمل را ندارند به شرط آنکه ارزش پیمان یا مبلغ دریافتی کل پیمان‌های آنها در یک‌سال شمسی از مبلغ ۵۰ میلیون ریال بیشتر نباشد.

 

جریمه‌ی تخلفات کد اقتصادی!!

در صورت رعایت نکردن مفاد این دستورالعمل از طرف اشخاص ذی‌ربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های وابسته از ارائه‌ی هرگونه تسهیلات به این اشخاص خودداری می‌کند. عدم صدور صورت‌حساب یا عدم درج کد اقتصادی و همچنین عدم رعایت این دستورالعمل علاوه بر بی‌اعتباری دفاتر مربوطه از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در ماده‌ی ۸ قانون تعزیرات حکومتی، مشمول جرایم زیر می‌شود:

  • برای بار اول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مبلغ مورد معامله؛
  • برای بار دوم تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت ۳ ماه؛
  • برای بار سوم حبس تعزیری از ۳ ماه تا ۶ ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذی‌ربط.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها